Vitamín D

 

„Sluneční vitamín“ nejen pro zdravé kosti

Vitamín D se v lidském těle vytváří působením slunečního záření na naši kůži a je obsažen také ve
stravě, zejména v rybím tuku, vaječných žloutcích či vepřovém sádle. Je důležitý pro imunitní
systém, správnou funkci srdce, krevního oběhu i slinivky, pro činnost svalů a mozku.

Účinky

Vitamín D podporuje vstřebávání vápníku a fosforu v organismu a je tak významný pro stavbu kostí a
zubů. Pomáhá předejít křivici u dětí a osteoporóze u dospělých. Lékařské studie prokázaly účinnost
vitaminu D proti vzniku sklerózy multiplex i proti lupence i jeho přínos ke zmírnění projevů
atopického ekzému. Vitamín D působí také jako prevence proti nádorovým onemocněním a
podporuje jejich léčbu.
Při nedostatku slunečního záření v zimním období, u starších či nemocných lidí, kteří se méně
pohybují venku a neopalují, je možné vitamín D dodávat organismu nejen prostřednictvím stravy, ale
i potravinových doplňků.

Přirozené zdroje

Dobrými zdroji jsou kvasnice, některé oleje a žloutek.

Denní potřeba

Děti 10 μg, dospělí 15 μg. Podrobnější dělení podle věkových kategorií se neuvádí. Takovéto množství stačí tělo vytvořit v kůži na obličeji a rukou při běžném pohybu na slunci. Uvádí se, že 1 cm2 naší pokožky dokáže při optimálních podmínkách slunečního svitu vyprodukovat asi 18 m.j. účinného vitamínu D za den. Horší situace nastává v zimních měsících, neboť slunečního svitu je málo a dostatečný přísun vitamínu D není možno potravou zajistit.

Doporučená denní dávka vitamínu D je v ČR stanovena vyhláškou na 5 μg a nejvyšší přípustné množství v denní dávce je stanoveno na 10 μg.

Projevy předávkování

Z všech vitamínů je předávkování vitamínem D nejnebezpečnější. Při nadbytečném příjmu dochází k nevolnostem, zvracení, ke zvýšení krevního tlaku, projevuje se výrazná nechuť k jídlu, pocity žízně, svědění pokožky, průjmy a snižování tělesné hmotnosti.

Při současném podávání vyšších dávek vitamínu D s mlékem může nastat zvýšené vylučování hořčíku.

Za již značně rizikovou hranici se považuje dávka kolem 100 μg. Dlouhotrvající nadbytek vede k nadměrnému ukládání vápníku, především v ledvinách a může vést až k jejich selhání.

Projevy nedostatku

Nedostatek vitamínu D způsobuje u dětí křivici (rachitis) a u dospělých měknutí kostí (osteomalacie). V obou případech nevzniká onemocnění jako přímý důsledek nedostatku vitamínu D, ale dochází vlivem jeho nedostatku k poruchám v hospodaření s vápníkem a fosforem.

Tak zvané pobolívání kostí v zimních měsících u lidí po třicítce může být prvním varováním před nastupujícícm odvápňováním kostí, které může mít příčinu v nízkém přívodu tohoto vitamínu do těla. Také léčba kortikosteroidy může vyvolat odvápnění kostí a nedostatek vitamínu D.

 

 

Na našem trhu se objevuje celá řada doplňků výživy, které vitamín D obsahují. Je však nutné varovat před neuváženým dávkováním. V každém případě je opodstatněnost konzumace takových přípravků vhodné konzultovat se svým ošetřujícím lékařem.

kde zakoupit Vitamín D

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Pin It on Pinterest