Aktualita Lexikon Vitamíny

Vitamín C

Důležitý pro imunitu i stav kostí a kloubů

Vitamín C je silný antioxidant, který zastává v těle mnoho funkcí. Podporuje imunitu a regeneraci,
podílí se na tvorbě bílých krvinek a kolagenu, přispívá k zajištění pružnosti cév, kostí, kloubů a
pojivových tkání a podporuje vstřebávání železa. Pomáhá také proti paradentóze a krvácení dásní.

Účinky

Denní potřeba vitamínu C u dospělého člověka se pohybuje mezi 60–90 mg. Zvýšení příjem se
doporučuje v případě virových onemocnění, stresu, kouření, konzumace alkoholu, ale i sportovcům,
diabetikům a kardiakům. Na vitamínu C jsou bohaté plody rakytníku a šípky (čaj ze sušených plodů,
sirupy), jahody, černý rybíz, citrusy, petrželová nať, křen nebo medvědí česnek.

Ovoce a zeleninu bychom měli konzumovat čerstvé, neboť tepelnou úpravou se množství vitamínu C
podstatně sníží. Potravinové doplňky mají obvykle vyšší obsah vitamínu C, než je doporučovaná
běžná denní dávka, avšak předávkování není třeba se obávat. Přebytečný vitamín tělo vyloučí,
nicméně při extrémně vysokých dávkách se může objevit například podráždění žaludku.

Přirozené zdroje

Vitamín C se vyskytuje především v zelenině a ovoci. Jeho obsah v živočišných tkáních je poměrně malý Dlouhou dobu byly za nejvydatnější zdroj doporučovány citrusové plody. V posledních letech se staly módní záležitostí plody kiwi. Skutečnost je ale úplně jiná. Jednoznačně nejbohatším zdrojem jsou šípky, černý rybíz, červená paprika a petržel.

 

Projevy předávkování

Vysoké jednorázové dávky vitamínu C mohou mít na organismus nežádoucí účinky. Působí jako silná kyselina a protože se velmi dobře vstřebává, výrazně ovlivňuje chemické vlastnosti tělních tekutin. To má za následek uvedení v činnost reakcí vedoucích k jejímu rozkladu a současně i zvýšenému vylučování. Vznikají různé kyseliny, mimo jiné i kyselina šťavelová. Všechny tyto kyseliny se snaží tělo co nejdříve vyloučit do moče. Pod vlivem vysoké kyselosti se tkáň ledvin stahuje přibližně stejně, jako ústní dutina, když člověk kouše do citrónu. Proto se tělo snaží tuto kyselost co nejvíce otupit a dochází proto k současnému vylučování některých prvků, zejména dochází k odvápňování kostí. Spojí-li se kyselina šťavelová například s tímto vápníkem, vznikají velice stabilní ledvinové kameny. Tato souvislost byla potvrzena využitím radioaktivně značeného uhlíku, zabudovaného do molekuly vitamínu C, který se objevil v moči ve formě vzniklého šťavelanu (oxalátové kameny). U citlivějších jedinců mohou tyto vysoké dávky vyvolat i průjmová onemocnění. Mechanismus je stejný, jako byl popsán u vitamínu B5.

Na tomto místě si dovolím čtenáře upozornit na údaj o obsahu vitamínu C v mateřském mléce, který je poměrně nízký. Je to přesvědčivý důkaz toho, že sama příroda nemá příliš vysoké dávky v oblibě. Navíc obsahuje mateřské mléko poměrně mnoho vápníku a tak současný vysoký příjem vitamínu C by byl více než nežádoucí.

U lidí náchylných k tvorbě ledvinových kamenů je třeba zvažovat konzumaci potravin a nápojů, které obsahují zvýšené množství vápníku a současně množství vitamínu C převyšuje denní doporučenou dávku.

Projevy nedostatku

Nedostatek vitamínu C způsobuje onemocnění nazývané skorbut, neboli kurděje. Projevuje se krvácivosti dásní, jejich zduřením a zápalem, uvolňují se zuby, dochází k opuchnutí kloubů a celkové tělesné únavě.

 

kde zakoupit vitamín C

LEAVE A RESPONSE

Pin It on Pinterest