Vitamín B1

Pro psychickou rovnováhu a dostatek energie

Ve vodě rozpustný vitamín B1 neboli thiamin je nepříliš spolu s dalšími vitamíny skupiny B důležitý
pro celou řadu biochemických procesů v těle. Thiamin se účastní štěpení cukrů a škrobů a slouží
zejména k udržení dobrého stavu nervového systému, podporuje srdeční činnost i trávení.

Účinky

Dospělý člověk potřebuje denně přibližně 3 mg vitamínu B1. Potřeba stoupá při léčbě antibiotiky a při
chemoterapii, u kuřáků, alkoholiků, duševně nemocných i u konzumentů kávy a černého čaje, neboť
kofein brání vstřebávání thiaminu. Vitamín B1 obsahují pivovarské kvasnice, obiloviny, luštěniny,
pivo, brambory, játra, vepřové maso, zelenina, ryby, arašídy i žloutky.

Vitamín B1 dodává tělu energii a dobrou náladu, podporuje činnost srdce a trávení, posiluje paměť a
pomáhá zvládnout nevolnost při cestování. Předávkování thiaminem nehrozí, protože vitamín B1 je
rozpustný ve vodě a tělo nadbytečné množství vyloučí.

 

Při tepelném zpracování zásadotvorných poživatin bývají proto ztráty thiaminu velmi vysoké. Nezanedbatelnou roli hraje přítomnost dalších látek v tepelně zpracovávaných potravinách. Například při pečení masa dochází jen k 15%-ním ztrátám, neboť jej zřejmě chrání přítomné bílkoviny. Thiamin je často vázán do složitějších skoučenin a proto ani u vývarů nemusí být ztráty příliš vysoké. Při zpracovávání moučných výrobků se ztráty pohybují podle složení těsta mezi 20 – 35%, při zahřívávní mléka přibližně 15%. Ztráty thiaminu mohou způsobovat také enzymy, obsažené v některých poživatinách. U fazole a rýže se vyskytuje enzym, který thiamin rozkládá. Podobný enzym byl nalezen i u některých mořských ryb. Zajímavým poznatkem může být zjištění, že významně zvýšený příjem kyseliny askorbové (vitamínu C), výrazně urychluje rozklad thiaminu. v doplňcích výživy by proto tyto dva vitamíny neměly být obsaženy současně, pokud je obsah vitamín C vyšší než 150 mg.

Přirozené zdroje

Thiamin se vyskytuje především v pivovarských kvasnicích, mase, celozrnné mouce a ve vaječném žloutku.Denní potřeba

Jako denní potřeba se uvádějí v odborné literatuře hodnoty pro děti 0,6 mg, děti od 8 let 0,9 mg, ženy 1,2 mg, muži 1,6 mg a kojící ženy 1,8 mg.

Doporučená denní dávka thiaminu je v ČR stanovena vyhláškou na 1,1 mg a nejvyšší přípustné množství v denní dávce je stanoveno na 10 mg.

Thiamin se v těle neukládá, tělo vylučuje momentální nadbytek močí a proto je nutné tento vitamín průběžně dodávat. Stejně jako u všech ostatních vitamínů skupiny B, není vhodné tento vitamín dlouhodobě užívat samostatně, neboť se porušuje vzájemná rovnováha mezi všemi vitamíny a efekt užívání se ztrácí.

Projevy předávkování

Pravidelný vysoký příjem tohoto vitamínu není zcela bezpečný. Jeli podávána měsíc dávka přibližně 5 mg za den, mohou se objevit silné bolesti hlavy, podrážděnost, nesoustředěnost a nespavost. Určitou výjimku tvoří lidé s výrazně zvýšenou fyzickou námahou, jako jsou například aktivní sportovci. Avšak ani v tomto případě by neměl být denní příjem vyšší než 3 mg.

Potřeba tohoto vitamínu vzrůstá při horečce a při kojení. Potrava bohatá na bílkoviny a tuky snižuje potřebu thiaminu, naopak bohatá na cukry potřebu thiaminu zvyšuje.

Pro organismus není vhodná jednorázová vysoká dávka. Velké dávky zintenzivňují činnost štítné žlázy a také produkci inzulínu.

Projevy nedostatku

Projevem dlouhotrvajícího nedostatku je onemocnění, označované jako beri-beri. Nedostatek thiaminu postihuje především periferní nervový systém, trávicí ústrojí a srdečně-cévní systém. Projevuje se především celkovou duševní únavou a pocitem psychické a duševní opotřebovanosti.

kde zakoupit Vitamín B1

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Pin It on Pinterest