Lexikon Minerály

Selén

Ochrana organismu před volnými radikály

Polokov selen je poměrně vzácný, vyskytuje se spolu s dalšími prvky v půdě a horninách. Člověk
přijímá selen z potravin, příjem se však liší podle stravovacích návyků a geografické polohy. Jde o
důležitý antioxidant, který chrání tělo před řadou nemocí včetně rakoviny a srdečních chorob.

Účinky

Selen snižuje riziko nádorových a srdečních onemocnění, šedého zákalu i mozkových příhod. Jako
antioxidant také posiluje imunitu, cévní systém a je důležitý pro tvorbu spermií. Ve vysokých dávkách
(nad 900 mikrogramů) je selen toxický, může vyvolat kožní problémy, ztrátu vlasů, nevolnost i
deprese.

Dostatečné množství selenu v organismu také příznivě ovlivňuje vstřebávání hořčíku z potravin. Tělo dospělého člověka obsahuje průměrně 12 mg selenu, největší množství obsahuje štítná žláza a ledviny.

Přítomnost selenu v organismu zmírňuje toxické účinky rtuti, olova, arsenu a kadmia.

Přirozené zdroje

Výskyt selenu v potravinách je velmi nerovnoměrný a je ovlivněn jeho obsahem v půdě. Nejvíce selenu je obsaženo v některých druzích ořechů, ve vnitřnostech, rybách a mase mořských plodů. Mezi potraviny s velmi vysokým obsahem selenu patří mořské řasy. Využitelnost selenu ve formě selenomethioninu z rostlinných potravin a selenocysteinu ze živočišných potravin je téměř 100%, využitelnost anorganicky vázaného selenu je pouze okolo 15%.

Denní potřeba

Doporučena denní dávka (DDD) selenu ve stravě se pohybuje mezi 55 až 200 µg. Za optimální denní příjem, který se dá při vyvážené stravě i bez pomoci potravinových doplňků dodržet, se považuje 1 μg selenu na 1 kg tělesné hmotnosti.

Pokud se nedostatek selenu v organismu dotuje potravinovými doplňky, podává se nejčastěji kombinace bioaktivní selen a zinek. Bioaktivní selen a kladný vliv jeho konzumace z nepotravinových zdrojů na hladinu selenoproteinů, je stále otevřenou otázkou.

 

Projevy předávkování

Předávkování selenem může nastat při denním příjmu přes 300 µg, kdy hrozí chorobné změny pokožky, ztráta vlasů a nehtů, dlouhodobý příjem selenu v dávkách nad 900 μg může způsobit neurologické změny, křečové záchvaty a ochrnutí.

Nadbytečný selen je z organismu vylučován zejména močí, v menší míře stolicí a dechem.

Projevy nedostatku

Teoretický nedostatek selenu hrozí zejména vegetariánům i dalším lidem s nevyváženou stravou.

kde zakoupit Selen

LEAVE A RESPONSE

Pin It on Pinterest