Magnézium

Nepostradatelné pro kosti, svaly i nervy

Hořčík (magnézium) patří mezi lehké kovy a je důležitým stavebním prvkem všech živých
organismů i zelených rostlin. Magnézium tvoří okolo dvou procent zemské kůry a díky jeho vysoké
reaktivitě jej přírodě najdeme jen ve sloučeninách. Zdrojem hořčíku jsou živočišné bílkoviny, listová
zelenina a ořechy.
Více než polovina celkového množství magnézia v lidském organismu se nachází v kostře, zbytek pak
v měkkých tkáních. Hořčík je nezbytný pro činnost enzymů, které regulují biochemické procesy. Podílí
se na metabolismu cukrů, tuků i bílkovin a tím i na tvorbě energie, má vliv na regeneraci a dělení
buněk.

Účinky

Magnézium udržuje optimální stav vápníku v těle a je důležité pro stavbu kostí a zubů. Podporuje
činnost svalů a působí proti křečím. Reguluje činnost nervové soustavy, pomáhá při stresu, únavě,
vyčerpání i depresích. Nedostatek hořčíku souvisí s cukrovkou, astmatem i osteoporózou.

Přirozenými zdroji hořčíku jsou banány, mandle, ořechy, tmavá listová zelenina, obilí, celozrnné pečivo, ale i čokoláda.

Denní potřeba

Doporučená denní dávka (DDD) hořčíku pro novorozence činí 50 mg, pro děti do věku jednoho roku se DDD hořčíku zvyšuje na 70 mg, pro děti v předškolním věku je doporučováno 150 – 250 mg denně, v adolescenci by se měl denní příjem pohybovat mezi 250 – 350 mg. U dospělého člověka by měla denní doporučená dávka činit 300 – 450 mg.

V těhotenství se potřeba hořčíku zvyšuje o 15 – 20%, během kojení o 20 – 25%. Ve stáří je doporučováno 300 – 400 mg hořčíku denně.

Projevy předávkování

Nadbytek hořčíku v organismu (hypermagnezémie) je obvykle způsoben chronickým selháním ledvin, neléčeným diabetem nebo dlouhodobým užíváním laxativ. Předávkování hořčíkem může být občas způsobeno nepřiměřeným užíváním potravinových doplňků s vysokým obsahem magnesia. Hlavními příznaky předávkování jsou zejména nízký krevní tlak, paralýza dechu nebo poruchy střevní peristaltiky.

Projevy nedostatku

Nedostatek hořčíku v organismu (hypomagnezémie) může způsobit poruchy metabolismu sodíku, draslíku, vápníku a fosfátů. Hlavní příznaky nedostatku hořčíku bývají bolesti hlavy, slabost, migréna, zhoršená koncentrace, nervozita, strach, deprese, bolest za hrudní kostí, tachykardie nebo poruchy srdečního rytmu.

kde zakoupit Magnézium

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Pin It on Pinterest