Lexikon Minerály

Magnézium

Nepostradatelné pro kosti, svaly i nervy

Hořčík (magnézium) patří mezi lehké kovy a je důležitým stavebním prvkem všech živých
organismů i zelených rostlin. Magnézium tvoří okolo dvou procent zemské kůry a díky jeho vysoké
reaktivitě jej přírodě najdeme jen ve sloučeninách. Zdrojem hořčíku jsou živočišné bílkoviny, listová
zelenina a ořechy.
Více než polovina celkového množství magnézia v lidském organismu se nachází v kostře, zbytek pak
v měkkých tkáních. Hořčík je nezbytný pro činnost enzymů, které regulují biochemické procesy. Podílí
se na metabolismu cukrů, tuků i bílkovin a tím i na tvorbě energie, má vliv na regeneraci a dělení
buněk.

Účinky

Magnézium udržuje optimální stav vápníku v těle a je důležité pro stavbu kostí a zubů. Podporuje
činnost svalů a působí proti křečím. Reguluje činnost nervové soustavy, pomáhá při stresu, únavě,
vyčerpání i depresích. Nedostatek hořčíku souvisí s cukrovkou, astmatem i osteoporózou.

Přirozenými zdroji hořčíku jsou banány, mandle, ořechy, tmavá listová zelenina, obilí, celozrnné pečivo, ale i čokoláda.

Denní potřeba

Doporučená denní dávka (DDD) hořčíku pro novorozence činí 50 mg, pro děti do věku jednoho roku se DDD hořčíku zvyšuje na 70 mg, pro děti v předškolním věku je doporučováno 150 – 250 mg denně, v adolescenci by se měl denní příjem pohybovat mezi 250 – 350 mg. U dospělého člověka by měla denní doporučená dávka činit 300 – 450 mg.

V těhotenství se potřeba hořčíku zvyšuje o 15 – 20%, během kojení o 20 – 25%. Ve stáří je doporučováno 300 – 400 mg hořčíku denně.

Projevy předávkování

Nadbytek hořčíku v organismu (hypermagnezémie) je obvykle způsoben chronickým selháním ledvin, neléčeným diabetem nebo dlouhodobým užíváním laxativ. Předávkování hořčíkem může být občas způsobeno nepřiměřeným užíváním potravinových doplňků s vysokým obsahem magnesia. Hlavními příznaky předávkování jsou zejména nízký krevní tlak, paralýza dechu nebo poruchy střevní peristaltiky.

Projevy nedostatku

Nedostatek hořčíku v organismu (hypomagnezémie) může způsobit poruchy metabolismu sodíku, draslíku, vápníku a fosfátů. Hlavní příznaky nedostatku hořčíku bývají bolesti hlavy, slabost, migréna, zhoršená koncentrace, nervozita, strach, deprese, bolest za hrudní kostí, tachykardie nebo poruchy srdečního rytmu.

kde zakoupit Magnézium

 

LEAVE A RESPONSE

Pin It on Pinterest